over ons    einddoel en uitvoering    resultaten    contact

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index
Initiatiefnemer van
De circulaire bouwcatalogus
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index
over ons    einddoel en uitvoering    resultaten    contact

  over ons    einddoel en uitvoering    resultaten    contact

Initiatiefnemer van
De circulaire bouwcatalogus
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index
bbn 600 600
De kansen van restwaarde: begin vroeg met de berekening
30 november 2021
HoutWerk 600
Houten kantoorgebouw HoutWerk in Utrecht bestaat voor 90% uit CLT
2 december 2021
Op weg naar 100% circulair wegmeubilair
1 december 2021
Circulair wegmeubilair verduurzamen en hergebruiken verzorgingsplaats Oeijenbraak

Circulair wegmeubilair verduurzamen en hergebruiken verzorgingsplaats Oeijenbraak

Op weg naar 100% circulair wegmeubilair

Nederland heeft de ambitie om in 2050 een volledig circulaire economie te realiseren. Om dit te bereiken moet ook het wegmeubilair worden aangepakt. Wat is er nu al mogelijk op het gebied van circulair wegmeubilair en welke innovaties liggen er nog op de plank?


Categorie: Achtergrond
Door: Lisa Kranendonk, 1 december 2021
Al bestaande initiatieven

Bij circulair wegmeubilair kun je denken aan verkeersborden, portalen, geluidsschermen en geleiderails die gemaakt zijn van hergebruikte materialen of hernieuwbare grondstoffen, zoals riet, bamboe of hout. Op steeds meer plekken in Nederland is circulair wegmeubilair te spotten. Zo zijn er bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo verkeersborden en hectometerpaaltjes van bamboe geplaatst en zijn in Zuid-Holland inmiddels zeven verzorgingsplaatsen voorzien van biobased banken, informatieborden en geleiderails. Ook zijn er op verschillende provinciale wegen door het land al volledig houten geleiderails terug te vinden. Op Rijkswegen is het toepassen van houten geleiderails helaas nog niet mogelijk, omdat op deze wegen strengere veiligheidseisen gesteld worden vanwege de hogere snelheidslimiet. Toch staat het hergebruik van geleiderails op de agenda. Bij de A79 is in 2021 een proefproject uitgevoerd, hier is 10 kilometer geleiderails opnieuw verzinkt. De lessen uit deze proef gebruikt Rijkswaterstaat (RWS) in 10 leerprojecten samen met de marktpartijen.

Productencatalogus

Steeds meer leveranciers ontwikkelen duurzame circulaire varianten voor wegmeubilair. RWS heeft al deze varianten gebundeld in de productencatalogus Circulair Wegmeubilair. In de catalogus vind je onder meer informatie over het circulariteitsniveau, de marktgereedheid en de kosten van de verschillende circulaire alternatieven. Op deze manier wordt het ook voor andere overheden makkelijker om te kiezen voor een circulair alternatief.

Hoe beoordeel je circulariteit?

De duurzaamheid van een type wegmeubilair is met behulp van een milieukostenindicator (MKI) uit te rekenen. Het MKI geeft de preventiekosten aan die gemaakt zouden moeten worden om de milieuschade die het product veroorzaakt te beperken. Zo heeft een aluminium verkeersbord een MKI van €13,53, een verkeersbord gemaakt van bamboe een MKI van €10,49 en een hergebruikt aluminium verkeersbord een MKI van €9,35. Op basis van de MKI’s is het dus het meest verstandig om een verkeersbord te hergebruiken. Naast de MKI zijn nog andere aspecten relevant voor de mate van circulariteit, zoals de losmaakbaarheid en de herbruikbaarheid van materiaal in volgende levenscycli. Hiervoor zijn nog criteria in ontwikkeling.

Circulair wegmeubilair verduurzamen en hergebruiken verzorgingsplaats Kriekampen

Circulair wegmeubilair bij verzorgingsplaats Kriekampen- Foto: Gerrit Serné

Wat is er nog nodig voor meer circulair wegmeubilair?

Om meer circulair wegmeubilair in Nederland te realiseren, is het allereerst belangrijk dat opdrachtgevers de circulaire alternatieven voor wegmeubilair ook daadwerkelijk gaan inkopen. Naast de catalogus is ook de marktvisie van de buyer group duurzame bebording een handig hulpmiddel voor overheden om circulaire borden in te kopen. De marktvisie besteedt expliciet veel aandacht aan de stap met de meeste circulaire winst: het terugdringen van het aantal borden. Niets is namelijk duurzamer dan minder materialen gebruiken. Hier liggen ook op andere gebieden nog veel innovatieve ideeën die afhankelijk zijn van toekomstige ontwikkelingen. Bij zelfrijdende auto’s zijn er naar verwachting bijvoorbeeld een stuk minder portalen, borden en geleiderails nodig.

Rijkswaterstaat kijkt daarom ook naar het wegbeeld van de toekomst: wat hebben we in 2050 nog nodig langs de weg en hoe kunnen we daar nu al op inspelen?

Circulair wegmeubilair valt onder het programma Klimaatneutrale en Circulaire infrastructuur van Rijkswaterstaat. Hiermee krijgen projecten informatie en advies over de toepassing van duurzame maatregelen, waaronder circulair wegmeubilair. Via dit programma is het mogelijk om de inkoopinstrumenten en de kaders waar nodig aan te passen.

Om het doel te behalen om heel Nederland te voorzien van circulair wegmeubilair, worden op korte termijn ook al twee maatregelen uitgevoerd. Zo zijn overheden en marktpartijen op zoek naar geschikte opslagplaatsen voor vrijgekomen en opgeknapt wegmeubilair. Daarnaast wordt ook de toepassing van materiaalpaspoorten onderzocht. Deze paspoorten brengen de levenscycli van verschillende producten in kaart.

Hergebruik van verkeersborden in de praktijk

Door werkzaamheden of nieuwe verkeerssituaties worden verkeersborden vaak vroegtijdig vervangen door nieuwe. Zonde, want de weggehaalde borden kunnen vaak nog jaren mee. Rijkswaterstaat laat bestaande borden opknappen en de borden opnieuw langs de weg plaatsen. De verkeersborden worden uit de grond gehaald en naar onder andere AGMI & Traffic Lighting gebracht. Oude stickers worden van de borden gehaald, waarna de borden worden geschuurd en schoongemaakt. Als laatste stap worden de nieuwe stickers zorgvuldig op de borden aangebracht. Hergebruik van verkeersborden is ruim 30 procent goedkoper dan het creëren van nieuwe exemplaren en zorgt voor minder CO2-uitstoot. Alle hernieuwde circulaire borden kunnen weer minimaal twintig jaar mee. Ook portalen en geleiderails kunnen na een opknapbeurt weer volledig opnieuw gebruikt worden en vele jaren mee. Benieuwd hoe het vervangen van borden, geleiderails en portalen precies in zijn werk gaat? In onderstaande video’s wordt het uitgelegd:

Circulair wegmeubilair: bebording.

Circulair wegmeubilair: geleiderails.

Circulair wegmeubilair: portalen

Circulair wegmeubilair verduurzamen en hergebruiken verzorgingsplaats Oeijenbraak

Circulair wegmeubilair bij verzorgingsplaats Oeijenbraak - Foto: Gerrit Serné

Dit artikel delen
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Whatsapp

Gerelateerde bronnen

Meer ...

Inspiratieboek Praktijkvoorbeelden biobased inkopen
Inspiratieboek Praktijkvoorbeelden biobased inkopen
Bron: RVO / Royal HaskoningDHV
Buyer group duurzame wegverhardingen: ‘Met onze inkoopstrategie geven we duidelijkheid aan de markt’
Buyer group duurzame wegverhardingen: ‘Met onze inkoopstrategie geven we duidelijkheid aan de markt’
Bron: Circulaire Bouweconomie
Klimaatneutrale en circulaire tunnels
Klimaatneutrale en circulaire tunnels
Bron: Rijkswaterstaat

Ontvang de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Agenda

Overzicht
The Future of Us - Breaking down Barriers
The Future of Us – Breaking down Barriers
28/09/2023

Lees meer >

Marktdag Circulair Aanbesteden Regio Twente
Marktdag Circulair Aanbesteden Regio Twente
28/09/2023

Lees meer >

Save the date: Duurzaam Gebouwd Congres
Save the date: Duurzaam Gebouwd Congres
05/10/2023

Lees meer >

Dutch Green Building Week
Dutch Green Building Week
09/10/2023 - 13/10/2023

Lees meer >

Dag van de Circulariteit
Dag van de Circulariteit
10/10/2023

Lees meer >

Overzicht

Over Circulaire Bouweconomie

De Circulaire Bouweconomie is een samenwerking van overheid en markt. Het Transitieteam Circulaire Bouweconomie werkt in opdracht van het kabinet aan 100% circulair bouwen in 2050.
Meer over ons...

Service

  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Over ons
  • About us

Op weg naar 100% circulair wegmeubilair

© Circulaire Bouweconomie
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}