Start internetconsultatie aanscherping MPG
30 januari 2024Gevelbranche en overheid tekenen samen akkoord Circulaire Geveleconomie
2 februari 2024Evaluatie ‘Inkopen met MKI in de GWW’
Evaluatie ‘Inkopen met MKI in de GWW’
De Milieukostenindicator (MKI) wordt inmiddels ruim tien jaar toegepast bij inkoopprocessen in de GWW. Rijkswaterstaat heeft het instrument ontwikkeld en voor het eerst toegepast. Inmiddels wordt het door steeds meer partijen in de sector gebruikt. Aannemers en producenten worden uitgedaagd om tot duurzamere ontwerpen en producten te komen. Maar hoe effectief is de MKI als instrument om te sturen op de doelen en ambities op gebied van klimaatneutrale en circulaire infra (KCI)?
Sterktes en zwaktes van de MKI
Copper8 en Witteveen+Bos hebben in opdracht van Rijkswaterstaat een evaluatie ‘Inkopen met MKI in de GWW’ uitgevoerd. Daarbij is zowel gekeken naar de toepassing van MKI als eis als naar de toepassing als gunningcriterium (BPKV). De belangrijkste sterktes van inkopen met de MKI zijn de brede toepassing in de sector en het stellen van vergelijkbare eisen.
Eén van de succesfactoren is de ontwikkeling van standaardeisen, die vrijwillig door een groeiende groep opdrachtgevers wordt toegepast en zo bijdraagt aan harmonisatie.
De belangrijkste zwakte van inkopen met MKI is dat de wijze van toepassing vooralsnog divers is. Zo verschillen de scopes waar opdrachtgevers op uitvragen: soms alleen de productiefase, soms de productie- en bouwfase en in het geval van Rijkswaterstaat de hele levenscyclus. Ook varieert de waardering van de MKI in de mate van gunningvoordeel, waardoor producenten en leveranciers geen investeringszekerheid hebben in het terugverdienen van duurzaamheidsinvesteringen. Uitsluitend sturen op de MKI leidt bovendien niet per definitie tot het meest duurzame project. Een hoge mate van herbruikbare producten of een losmaakbaar ontwerp zijn niet automatisch geborgd in de MKI.
Verhogen effectiviteit MKI
Op basis van de uitkomsten van de evaluatie zijn acties geformuleerd om de effectiviteit van inkopen met de MKI te verhogen. De nadruk ligt op acties die Rijkswaterstaat zelf kan inzetten, maar tegelijkertijd zijn ook acties vanuit andere partijen nodig. Het uiteindelijke doel is te komen tot een sectorbreed toekomstbestendig sturingsinstrumentarium op de klimaat en CE-doelen, waarmee het mogelijk is om de doelen voor 2030 (en de periode daarna) te realiseren.
De benodigde acties om de effectiviteit van MKI te vergroten voor het behalen van de klimaat- en CE-doelen zijn:
• Meewegen MKI in variantenstudie en assetmanagement
• Hanteren minimale waardering MKI, inclusief indicatieve prognose
• Adviseren aanpassing MKI-scope voor meer effectieve sturing
• Verkennen uitvraag onderbouwing MKI-prestaties
• Creëren van ruimte in technische (ontwerp)specificaties voor betere MKI-prestatie
• Verbeteren toetsing en handhaving MKI
• Hanteren MKI-grenswaarden per materiaalstroom
• Actualiseren en harmoniseren eindelevensduurscenario’s
• Doorlopend actualiseren en uitbreiden categorie 3-data
• Breder sturen op duurzaamheid binnen inkoop (t.o.v. MKI)
• Delen van kennis met andere opdrachtgevers
• Communiceren over recente aanscherpingen MKI-inkoopinstrumentarium