9 miljoen voor duurzame infra projecten gemeenten en provincies
5 juni 2024Co2-arm beton wordt standaard voor grote vastgoedontwikkelaars en bouwers
12 juni 2024Minister zet in op versnellen verduurzaming infra
Minister Harbers (IenW) zet in op versnellen verduurzaming infra
Op 31 mei 2024 heeft demissionair minister Harbers (IenW) de Tweede Kamer geïnformeerd over de volgende stappen op gebied van het Nationale Programma Circulaire Economie (NPCE), met specifieke aandacht voor het versnellen van verduurzaming van infraprojecten. In 2050 moet de infrasector klimaatneutraal en circulair zijn en daarvoor is nog flink wat inspanning nodig. Voor de infra worden twee grote maatregelen voor snellere verduurzaming aangekondigd.
Introductie prestatie-eisen voor beton, staal en asfalt
Beton, staal en asfalt veroorzaken samen een groot gedeelte van de totale milieu-impact van de infrasector. Vanwege de aanzienlijke impact en de voor opdrachtgevers relatief makkelijk uit te vragen eisen, neemt de minister het advies over om te sturen op betere milieuprestaties door het stellen van prestatie-eisen voor deze materialen. Het doel van deze eis is om de prestaties van het achterblijvende deel van de markt te verbeteren. In de komende maanden wordt hiervoor een wetgevingstraject voorbereid.
Vrijwel alle betrokken partijen uit de sector staan achter een snelle introductie van een grenswaarde voor beton, staal en asfalt. Daarmee is er een duidelijk minimumniveau voor alle projecten en ontstaat level playing field voor producenten. Ook biedt dit investeringsperspectief voor marktpartijen. Een aandachtspunt is de eenvoud van toepassing voor opdrachtgevers en opdrachtnemers, met een eenduidige methodiek en eenduidige set eisen voor alle projecten. Daarbij vragen beton, asfalt en staal ieder om een eigen benadering en eigen rekenmethodiek, omdat de technische eigenschappen en marktkenmerken verschillen.
Dwingender gebruik van MKI in de GWW
Een andere maatregel is het verplichten van de MKI bij aanbestedingen van grote grond-, weg- en waterbouw (GWW)projecten door publieke opdrachtgevers. Het doel hiervan is om de markt continu te blijven uitdagen, in aanvulling op de prestatie-eisen voor het achterblijvende deel van de markt. Opdrachtgevers kunnen deze prestatie prikkel naar eigen keuze invullen. Deze maatregel is in lijn met het ‘Advies dwingender gebruik van MKI in de GWW’ dat het Transitieteam CBE in 2022 heeft aangeboden aan de staatssecretaris van IenW.
Op dit moment wordt circa 30% van de GWW-projecten aanbesteed met een MKI, vooral door de grotere opdrachtgevers (ProRail, Rijkswaterstaat en een aantal provincies, waterschappen en – grote – gemeenten). Met het breder toepassen van MKI is dus veel winst te behalen. Om een wettelijke verplichting op een soepele manier mogelijk te maken, wordt geadviseerd een MKI-expertisecentrum op te richten om alle opdrachtgevers – vooral kleinere - inhoudelijk te kunnen opleiden en ondersteunen.
Bekijk de Kamerbrief en de bijlagen: ⤵️