Krimp als aanjager van circulaire economie in Kerkrade
10 mei 2019‘Oog voor circulariteit’ in themanummer Schooldomein
14 mei 2019Tata Steel neemt nieuwe, circulaire opslaghal in gebruik
Tata Steel neemt ultramoderne, circulaire opslaghal in gebruik
Op woensdag 8 mei opende Tata Steel een nieuwe opslaghal voor rollen staal in IJmuiden. Volgens het staalbedrijf is de zogeheten LA-hal op een circulaire manier gebouwd.
Het nieuwe gebouw is volledig uit staal opgetrokken en met stalen panelen bekleed. Hans van den Berg, directeur Tata Steel stelt dat het daarmee een "schoolvoorbeeld is van hoe je met staal een uiterst functioneel en volledig duurzaam gebouw kunt neerzetten, dat desgewenst relatief eenvoudig kan worden uitgebreid of in de verre toekomst kan worden hergebruikt als de huidige functie zou komen te vervallen. Dit is circulair bouwen in optima forma.”
Energieneutraal
Het gebouw is energieneutraal en is zo ontworpen dat de restwarmte van het koelwater van de er tegenover gelegen Warmbandwalserij kan worden gebruikt om het gebouw in de winter te verwarmen.
De kranen in de hal zijn uitgerust met een systeem dat bij het laten zakken van lading de vrijkomende energie opslaat, die vervolgens kan worden gebruikt voor het ophijsen van lading. De hal is ook goed geïsoleerd. De doorgangen voor laden en lossen (vrachtauto’s en treinen) zijn voorzien van warme luchtgordijnen, die de infiltratie van koude lucht tot een minimum beperken. Het duurzame karakter van de hal zorgt voor een flinke energiebesparing ten opzichte van de overige opslaghallen, aldus Tata Steel.
Minder transportbewegingen, duurzame locomotieven
“Met de ingebruikname van de nieuwe opslaghal maken we een flinke efficiencyslag”, aldus Derk Triezenberg, general manager On Site Logistics bij Tata Steel in IJmuiden. “Voorheen vond een deel van de opslag van rollen gebeitst, koudgewalst en verzinkt staal plaats op externe locaties. Dat is nu niet langer nodig, doordat de totale opslagcapaciteit op de site met de ingebruikname van de LA-hal met 18% toeneemt. Daardoor neemt de kans op beschadigingen tijdens transport af en kan er efficiënter worden gewerkt”, aldus Triezenberg.
Doordat Tata Steel inmiddels over drie locomotieven van een duurzamer type beschikt, kunnen de treinen de nieuwe LA-hal binnenrijden. Deze locomotieven stoten minimaal 96% minder stikstofoxide (NOx) en minimaal 95% minder roet uit dan het oude model. Ook gebruikt dit type locomotief 22% minder brandstof.
Feiten LA-hal
De LA-hal heeft een oppervlakte van 10.000 m² en een inhoud van 175.000 m³. In totaal is 3.400 m³ beton gebruikt voor de funderingen en de vloer (zo’n 500 betonmolenvrachtauto’s). Voor de buitenwand is 8.060 m² aan stalen gevelpanelen gebruikt. Er is 630.000 kilo staal voor de constructie van het gebouw zelf en 510.000 kilo staal voor de aanleg van de kraanbanen gebruikt. Voor de infrastructurele ontsluiting is 1.760 meter aan spoorrails aangelegd en 6.000 m² aan wegdek. De hal heeft een opslagcapaciteit van 50 kiloton staal (zo’n 3.200 rollen). De hal heeft twee automatische kranen en een automatisch dwarstransport dat is verbonden met de nabijgelegen hal van Dompelverzinklijn 3. De lay-out van de posities voor het plaatsen van de rollen is bepaald met behulp van analyses van ‘big data’.
Voor verdere optimalisatie tijdens de gebruiksfase is er een ‘digital twin’ van de hal gebouwd. De kranen maken gebruik van magneten om rollen te verplaatsen, waardoor de kans op beschadigingen wordt verkleind. De hal heeft een geconditioneerd binnenklimaat van minimaal 15 graden Celsius, een duurzaam ontvochtigingssysteem en een relatieve luchtvochtigheid van minder dan 65%. De bezetting bestaat uit drie medewerkers. De kleurencombinatie van de hal (roze en paars) is niet toevallig gekozen. Onderzoek toont aan dat deze kleuren een positieve invloed hebben op het welbevinden van medewerkers.
Bron: persbericht Tata Steel