‘Rijkswaterstaat duurzaam en circulair maken is mooie, majeure uitdaging’
4 april 2019

Hoogwaardig hergebruik plastic afval is slechts één van de vele voordelen van de PlasticRoad

Hoogwaardig hergebruik plastic afval is slechts één van de vele voordelen van de PlasticRoad

Een hoogwaardig tweede leven geven aan plastic is slechts een van de vele voordelen van de PlasticRoad. De Overijsselse hoofdstad Zwolle had in september 2018 de wereldprimeur, maar twee maanden later werd de modulaire, circulaire en klimaatbestendige weg op basis van gerecycled plastic ook in Giethoorn in gebruik genomen. Anne Koudstaal, adviseur business development bij KWS en een van de bedenkers, analyseert het circulaire succesverhaal.


Categorie: Achtergrond
Door: redactie, 29 maart 2019

De prefab en modulair op te bouwen elementen, met een holle ruimte die kan worden gebruikt als (tijdelijke) waterberging en voor de doorvoer van kabels en leidingen, waren er het eerst. “Pas daarna gingen we nadenken over het materiaal dat het best paste in ons alternatief voor asfalt, onze weg voor de toekomst,” blikt Koudstaal terug op de brainstorm met zijn collega Simon Jorritsma die vier jaar geleden tot de PlasticRoad leidden. “We kwamen uit bij plastic, dat qua vormvrijheid, gewicht en kracht fantastisch is. Maar nieuw plastic is niet duurzaam: wereldwijd wordt jaarlijks 350 miljard kilo plastic gebruikt en het overgrote deel van het plastic afval wordt nog steeds gestort of verbrand. Simon en ik keken elkaar aan: wat als we de elementen van gerecycled kunststof maken? Het was het laatste puzzelstukje waar we nog naar op zoek waren, alles viel toen op zijn plek.”

“In deze vorm zijn de elementen nog niet geschikt voor zwaar verkeer, oftewel voor autowegen, maar dat is een technisch uitdaging die we in de toekomst graag aangaan.”

Baanbrekende vinding

Dankzij het extra circulaire element van gerecycled plastic gingen vanaf dat moment veel seinen op groen voor de baanbrekende vinding. Nadat intern de laatste scepsis was overwonnen, kregen ‘jonge honden’ Koudstaal en Jorritsma binnen KWS Infra de vrije hand om hun idee verder uit te werken en partners te zoeken. KWS bundelde de krachten met kunststofproducent Wavin en Total om de PlasticRoad, zoals de innovatie werd gedoopt, samen te ontwikkelen. “Dat was in 2016 en vanaf dat moment ging het hard”, stelt Koudstaal tevreden vast.

De PlasticRoad bleek perfect aan te sluiten bij de duurzame ambities van zowel de provincie Overijssel als de gemeente Zwolle die zich als ‘launching customers’ ontpopten. “De provincie stimuleert ondernemers met vernieuwende en duurzame ideeën en draagt zo bij aan een circulaire economie,” verzekert gedeputeerde Bert Boerman. “Door fietspaden in onze provincie beschikbaar te stellen kan het PlasticRoad-concept in de praktijk worden getoetst op technische en economische haalbaarheid. Daarmee brengen we de innovatie weer een stukje verder.”

Bekijk hieronder het item dat RTV Oost maakte over de plastic road, inclusief een interview met Anne Koudstaal.