Alle artikelen

Hoe circulair bouwen kan bijdragen aan de grote opgaven in de bouwsector. In aflevering #18: Hoe krijgen we installaties sneller circulair?

Minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties scherpt de milieuprestatie-eisen (MPG) voor woningen en kantoren aan om de verduurzaming van de bouwsector te versnellen. Deze eisen worden nu ook uitgebreid naar andere gebouwfuncties, waaronder onderwijs, industrie en winkels.

Nederland moet een flinke tand bijzetten om in 2050 volledig circulair te zijn. In 2030 moeten we zelfs al 50 procent onderweg zijn. Hoe ziet die toekomst eruit? Welke ambitieuze scenario’s zijn er en wat betekenen deze ambities voor de infrastructuur? Hoe komen we daar en welke maatregelen moeten we hiervoor nemen?

Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland starten met het pilotprogramma ‘Asphalt Recycling Train’(ART) om deze beschikbaar te maken voor de hele sector. De eerste proef ging van start op de N315 bij Ruurlo. Komende maanden worden er ook in andere delen van het land pilots met de ART uitgevoerd.

Vastgoedontwikkelaars BPD, Achmea Real Estate, Synchroon en het Rijksvastgoedbedrijf en bouwers Dura Vermeer, BAM, Heijmans en de TBI-ondernemingen gaan in de toekomst uitsluitend nog bouwen met CO2-arm beton.

Het Transitieteam Circulaire Bouw heeft geadviseerd een CO2-budget te gebruiken als sturingsinstrument voor projecten en organisaties. Wat betekent dit voor de Nederlandse bouw en de Grond-, Weg-, en Waterbouw in het bijzonder?

In 2050 moet de infrasector klimaatneutraal en circulair zijn en daarvoor is nog flink wat inspanning nodig. Voor de infra worden twee grote maatregelen voor snellere verduurzaming aangekondigd.

Vanaf 1 juli kunnen aanvragen worden ingediend voor de Specifieke Uitkering Klimaatneutrale en circulaire infrastructuurprojecten (SPUK KCI). De SPUK KCI is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgezet om gemeenten en provincies te stimuleren binnen GWW-projecten maatregelen toe te passen die CO2-uitstoot verminderen en een circulaire economie bevorderen
De circulair bouwen podcast - #14: Bouwvergunningen bij gebruikte materialen

Nieuws

De circulair bouwen podcast #18 – Hoe krijgen we installaties sneller circulair?

Hoe circulair bouwen kan bijdragen aan de grote opgaven in de bouwsector. In aflevering #18: Hoe krijgen we installaties sneller circulair?
Aanbiedingsbrief ontwerpbesluit grenswaarde voor milieuprestatie van bouwwerken

Nieuws

Aanscherping en uitbreiding Milieuprestatie-eisen voor gebouwen

Minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties scherpt de milieuprestatie-eisen (MPG) voor woningen en kantoren aan om de verduurzaming van de bouwsector te versnellen. Deze eisen worden nu ook uitgebreid naar andere gebouwfuncties, waaronder onderwijs, industrie en winkels.
De circulair bouwen podcast - #14: Bouwvergunningen bij gebruikte materialen

Nieuws

De circulair bouwen podcast #17 – Manifest voor systeemverandering: échte prijzen en CO2-budgetten

Nederland moet een flinke tand bijzetten om in 2050 volledig circulair te zijn. In 2030 moeten we zelfs al 50 procent onderweg zijn. Hoe ziet die toekomst eruit? Welke ambitieuze scenario’s zijn er en wat betekenen deze ambities voor de infrastructuur? Hoe komen we daar en welke maatregelen moeten we hiervoor nemen?

Nieuws

Rijkswaterstaat en provincie Gelderland starten pilotprogramma met ‘Asphalt Recycling Train’

Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland starten met het pilotprogramma ‘Asphalt Recycling Train’(ART) om deze beschikbaar te maken voor de hele sector. De eerste proef ging van start op de N315 bij Ruurlo. Komende maanden worden er ook in andere delen van het land pilots met de ART uitgevoerd.

Nieuws

Co2-arm beton wordt standaard voor grote vastgoedontwikkelaars en bouwers

Vastgoedontwikkelaars BPD, Achmea Real Estate, Synchroon en het Rijksvastgoedbedrijf en bouwers Dura Vermeer, BAM, Heijmans en de TBI-ondernemingen gaan in de toekomst uitsluitend nog bouwen met CO2-arm beton.

Achtergrond

CO2-budget maakt bouw bewust van grenzen aan uitstoot

Het Transitieteam Circulaire Bouw heeft geadviseerd een CO2-budget te gebruiken als sturingsinstrument voor projecten en organisaties. Wat betekent dit voor de Nederlandse bouw en de Grond-, Weg-, en Waterbouw in het bijzonder?

Nieuws

Minister zet in op versnellen verduurzaming infra

In 2050 moet de infrasector klimaatneutraal en circulair zijn en daarvoor is nog flink wat inspanning nodig. Voor de infra worden twee grote maatregelen voor snellere verduurzaming aangekondigd.

Nieuws

9 miljoen voor duurzame infra projecten gemeenten en provincies

Vanaf 1 juli kunnen aanvragen worden ingediend voor de Specifieke Uitkering Klimaatneutrale en circulaire infrastructuurprojecten (SPUK KCI). De SPUK KCI is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgezet om gemeenten en provincies te stimuleren binnen GWW-projecten maatregelen toe te passen die CO2-uitstoot verminderen en een circulaire economie bevorderen

Hoe circulair bouwen kan bijdragen aan de grote opgaven in de bouwsector. In aflevering #18: Hoe krijgen we installaties sneller circulair?

Minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties scherpt de milieuprestatie-eisen (MPG) voor woningen en kantoren aan om de verduurzaming van de bouwsector te versnellen. Deze eisen worden nu ook uitgebreid naar andere gebouwfuncties, waaronder onderwijs, industrie en winkels.

Nederland moet een flinke tand bijzetten om in 2050 volledig circulair te zijn. In 2030 moeten we zelfs al 50 procent onderweg zijn. Hoe ziet die toekomst eruit? Welke ambitieuze scenario’s zijn er en wat betekenen deze ambities voor de infrastructuur? Hoe komen we daar en welke maatregelen moeten we hiervoor nemen?

Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland starten met het pilotprogramma ‘Asphalt Recycling Train’(ART) om deze beschikbaar te maken voor de hele sector. De eerste proef ging van start op de N315 bij Ruurlo. Komende maanden worden er ook in andere delen van het land pilots met de ART uitgevoerd.

Vastgoedontwikkelaars BPD, Achmea Real Estate, Synchroon en het Rijksvastgoedbedrijf en bouwers Dura Vermeer, BAM, Heijmans en de TBI-ondernemingen gaan in de toekomst uitsluitend nog bouwen met CO2-arm beton.

Het Transitieteam Circulaire Bouw heeft geadviseerd een CO2-budget te gebruiken als sturingsinstrument voor projecten en organisaties. Wat betekent dit voor de Nederlandse bouw en de Grond-, Weg-, en Waterbouw in het bijzonder?

In 2050 moet de infrasector klimaatneutraal en circulair zijn en daarvoor is nog flink wat inspanning nodig. Voor de infra worden twee grote maatregelen voor snellere verduurzaming aangekondigd.

Vanaf 1 juli kunnen aanvragen worden ingediend voor de Specifieke Uitkering Klimaatneutrale en circulaire infrastructuurprojecten (SPUK KCI). De SPUK KCI is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgezet om gemeenten en provincies te stimuleren binnen GWW-projecten maatregelen toe te passen die CO2-uitstoot verminderen en een circulaire economie bevorderen