Column Trudy Rood: Geef circulair bouwen de ruimte
19 februari 2024Nieuwe fase, nieuw transitieteam
13 mei 2024Marktplaats Madopt stelt zoekvraag naar secundair bouwmateriaal centraal
Marktplaats Madopt stelt zoekvraag naar secundair bouwmateriaal centraal
Madopt is naar eigen zeggen de eerste marktplaats voor hergebruikte bouwmaterialen die volledig vraaggestuurd werkt. Oprichter Bas Slager over de succesfactoren van marktplaatsen voor hergebruik.
Bouwers die secundair bouwmateriaal willen gebruiken in hun project kunnen op Madopt een zoekvraag plaatsen. Aangesloten aanbieders, zoals sloopaannemers en tussenhandelaren, krijgen vervolgens de vraag toegestuurd. Na een match tussen vraag en aanbod kunnen de partijen zelf een deal sluiten. De site bevat geen lijsten met aangeboden producten waarin kopers kunnen grasduinen.
Madopt is een voortzetting van de marktplaats Materiaalscout, dat in een jaar tijd zoekvragen ter waarde van 8 ton ontving. Uiteindelijk leidde één op de vijf vragen tot een transactie. Toch werkte de site niet naar de zin van oprichter Bas Slager (33). Hij verzon een andere naam, vroeg subsidie aan en liet de site opnieuw bouwen. Ook gooide hij het businessmodel om.
Waarom heb je het businessmodel veranderd?
‘Madopt werkt nu met een abonnementsstructuur. Materiaalscout werkte op basis van commissie op een transactie en bedrag per zoekvraag, waarbij aanbieders en kopers tot het laatst anoniem bleven. Dat werkte onhandig omdat er erg veel stappen in het proces nodig waren voordat er een succesvolle deal gesloten kon worden. Daarnaast werd gewerkt met een apart account voor kopen en verkopen. Ook dat was niet praktisch. Uit gesprekken met inkopers bleek namelijk dat zij ook vaak overtollige voorraden willen verkopen, dus dat kan nu vanuit één account. Verder heb ik de tarieven verlaagd en een gratis abonnement ingevoerd waarmee potentiële gebruikers vast kunnen rondkijken en de dienst beperkt kunnen uitproberen.’
Ook de look & feel van de site is compleet anders…
‘Materiaalscout was gebaseerd op mijn eigen ontwerp, dat er daarom nogal technisch uitzag. Het proces moest sterk vereenvoudigd worden. Daarom heb ik een internetbureau met kennis van marktplaatsen gevraagd om de nieuwe versie vorm te geven en te bouwen. Gebruikers moeten makkelijk hun zoekvraag kunnen invoeren en zoekvragen kunnen bekijken.’
Waarom richt je je op de vraagkant?
‘Bouwprojecten krijgen te maken met steeds meer regelgeving voor circulair bouwen. Denk aan de MPG-norm. Inkopers zullen zich dus ook bezig gaan houden met het verwerven van secundaire materialen. Er zijn veel marktplaatsen met lange lijsten van aangeboden producten, waarop inkopers dan moeten gaan zoeken en hopen dat ze wat vinden. Ik probeer verkopers te helpen aan allerlei verkoopkansen waardoor ze minder tijd hoeven te besteden aan marktplaatsadvertenties en tegelijk probeer ik het proces aan de vraagkant simpeler en minder tijdrovend te maken. Daarnaast organiseren we ook trainingen voor opdrachtgevers en opdrachtnemers die meer materialen in hun projecten willen adopteren.’
Wat zijn succesfactoren bij de handel in secundaire materialen?
Slager: ‘Om transacties van secundaire materialen tot een succes te maken moet allereerst het interne werkproces bij de vragende partij op hergebruik ingericht zijn. Pas dan kun je een goede zoekvraag stellen. Zo moet degene die de regie heeft over de inkoop echt willen meewerken aan een order voor bijvoorbeeld een hergebruikt kozijn, in plaats van even snel een nieuw exemplaar te bestellen. En een onderaannemer moet dat secundaire kozijn ook willen plaatsen. Als de organisatie er niet voor open staat, komt hergebruik moeilijk van de grond. Hergebruik vergt meer aandacht: je moet een zoekvraag plaatsen, transport organiseren en beoordelen of een product aan de kwaliteitseisen voldoet.’
‘Ten tweede moet het gebouwontwerp enige ruimte bieden voor variatie. Als de eisen te specifiek zijn, dan is het moeilijker om geschikt materiaal te vinden. Misschien zijn er genoeg herbruikbare vensterbanken te vinden die net iets meer uitsteken dan het ontwerp in het meest ideale geval voorschrijft. Dan zou je toch moeten kunnen kiezen voor de hergebruikte vensterbank.’
Zijn er bepaalde materialen of producten die zich beter lenen voor zo’n marktplaats dan andere?
‘Hoe duurder de materialen zijn, en hoe langer de levensduur, hoe beter. Dan zijn de organisatie- en transportkosten namelijk relatief beter te dragen. Verder is het belangrijk dat de materialen makkelijk zijn te demonteren uit het bronproject, ook weer in verband met de kosten. Veel beschikbare informatie over een product, in de vorm van een beschrijving, foto’s en eventueel certificaten, helpt ook. Dan kan de koper zich namelijk een goed beeld vormen van de kwaliteit en staat van het materiaal voordat hij besluit het aan te schaffen. En hoe ‘dommer’ de toepassing is, hoe beter. Dat gaat om producten die aan zo min mogelijk eisen hoeven te voldoen.’
Hoe groot schat je de markt in?
‘De bouwsector koopt jaarlijks voor zo’n 6 miljard euro nieuw materiaal in. Ik denk dat er uiteindelijk voor 1 miljard aan hergebruikt materiaal ingekocht kan worden. Momenteel wordt minder dan 1 procent van de materialen uit sloopprojecten opnieuw gebruikt. We staan aan het begin van een grote opschaling. Bij Materiaalscout hadden we 30 bedrijven. Voor Madopt hopen we op 200 bedrijven in het eerste jaar en dat aantal zou dan de komende tijd elk jaar moeten verdrievoudigen.’