De circulair bouwen podcast – #14: Bouwvergunningen bij gebruikte materialen: hoe bepaal je de kwaliteit?
4 september 2023Donorgebouw zoekt doelgebouw. UU stelt 16.000 m2 gebouw beschikbaar voor hoogwaardig hergebruik.
22 september 2023Juridische wegwijzers voor de circulaire economie: CircuLaw deelt kennis en instrumenten voor duurzaam beleid
Juridische wegwijzers voor de circulaire economie: CircuLaw deelt kennis en instrumenten voor duurzaam beleid
In februari startte CircuLaw een open source websiteportal over hoe je met juridische middelen de circulaire economie kunt versnellen. Ambtenaren die bijvoorbeeld houtbouw willen stimuleren, vinden daar praktisch bruikbare informatie, tot aan modelteksten toe.
Arjan Hassing is ambtenaar bij de gemeente Amsterdam, maar voelt zich ook ondernemer. Hij is initiator en projectleider van CircuLaw, een startende publieke onderneming met groei-ambities. CircuLaw is ontstaan toen Hassing en zijn collega’s een circulaire economie-strategie voor de gemeente Amsterdam schreven. Ze wilden weten hoe Amsterdam de circulaire economie met juridische instrumenten kan stimuleren. Het bleek een pittige klus om dat uit te zoeken vanwege het complexe en verscheiden karakter van de wet- en regelgeving; zo vind je regels in fiscaal recht, privaatrecht en publiekrecht. Na hun noeste uitzoekwerk vonden Hassing en zijn collega’s het onnodig om hun bevindingen binnen de eigen organisatie te houden. Zo ontstond het plan om de opgedane kennis te delen via een nieuw kennisplatform Onder de vleugels van het Amsterdamse stedelijke innovatieteam en in samenwerking met adviesbureau Dark Matter Labs werd CircuLaw opgericht.
Wat doet CircuLaw precies en voor wie?
Hassing: “We doen wetsanalyses en publiceren de uitkomsten: bruikbare juridische instrumenten en succesvolle toepassingen ervan. Gemeente- en provincieambtenaren, zoals inkopers, projectleiders en planvormers, kunnen er meteen mee aan de slag. Op CircuLaw staat algemene informatie maar ook voorbeelden hoe anderen het hebben aangepakt. Soms vind je zelfs een modeltekst die je direct kunt kopiëren naar jouw eigen situatie, bijvoorbeeld in een verordening of aanbestedingstekst.”
Kun je een voorbeeld geven van hoe dit werkt in de praktijk?
“Stel je bent een ambtenaar bij de gemeente Weststellingwerf die tien procent houtbouw wil stimuleren. Dan vraag jij je bijvoorbeeld af: hoe kan ik dat afdwingen bij bouwbedrijven die gaan bouwen op onze grond? Dat streven kun je dan communiceren en aan de bouwers overlaten, maar het verleden heeft uitgewezen dat er dan niet automatisch meer duurzame keuzes worden gemaakt. Bedrijven hebben een stok achter de deur nodig. Bij CircuLaw vinden ambtenaren een lijst met instrumenten om circulariteit af te dwingen. Zij lezen dan bijvoorbeeld dat dit kan door eisen bij de gronduitgifte te stellen in de gemeentelijke omgevingsvisie. Ze vinden hiervan een voorbeeld waarin staat hoe de gemeente Amsterdam dit al heeft gedaan, compleet met een basistekst die al is gebruikt in de Amsterdamse omgevingsvisie.”
Hoe compleet zijn jullie dossiers? Kan ik alle instrumenten vinden en ook jurisprudentie?
“Je vindt veel instrumenten en ook jurisprudentie bij ons, maar het is natuurlijk nooit compleet. Ik denk dat je wat betreft houtbouw het leeuwendeel van het mogelijke instrumentarium vindt. Maar er komt altijd bij en we blijven dus aanvullen en actualiseren. We werken ook aan een beheerteam dat consequent wijzigingen van wet- en regelgeving en nieuwe jurisprudentie bijhoudt.”
CircuLaw reikt informatie aan. Blijft het daarbij of willen jullie meer gaan doen?
“Uit onderzoeken onder onze gebruikers blijkt dat zij het lastig vinden om met de instrumenten aan de slag te gaan. Daarom werken we nu met communities of practice. Dit zijn groepen van bijvoorbeeld gemeenten waar diverse gebruikers samen met elkaar aan de slag gaan en van elkaar kunnen leren.”
Verwacht je dat er nog meer dossiers/thema’s op CircuLaw komen?
“We bieden nu dossiers over houtbouw stimuleren, circulaire windturbines en de circulaire matrasketen. Dat is nog maar een begin. We willen uitbreiden. Onze ambitie is om over alle transitiesagenda’s en productgroepen in het Nationaal Programma Circulaire Economie (NPCE) wetsanalyses uit te voeren en instrumenten te plaatsen. In de toekomst zou houtbouw dan onder een breder dossier gaan vallen, bijvoorbeeld biobased bouwen. Daarnaast zijn we met een andere ontwikkeling bezig: helderheid bieden in alle relevante op ons afkomende Europese wet- en regelgeving. We willen inzichtelijk maken welke nieuwe bevoegdheden en mogelijkheden hieruit ontstaan voor decentrale overheden.”
CircuLaw richt zich op wat wèl kan; niet op belemmeringen. Waarom?
“Er zijn diverse loketten voor het melden van barrières. Dat laten we dus graag aan anderen over. Wij willen ons concentreren op het stimuleren van overheden om wet- en regelgeving meer te gebruiken. Dat is genoeg werk.”
Wat willen jullie in pakweg vijf jaar bereiken?
“We willen het gebruik van wet- en regelgeving als beleidsinstrument voor het stimuleren van circulair bouwen een impuls geven. Onze droom is dat iedere gemeente en provincie eisen en criteria stelt, zodat circulariteit de norm wordt. Waardoor circulaire ondernemers niet langer in het nadeel zijn, maar een streepje voor hebben.”
Onze droom is dat iedere gemeente en provincie eisen en criteria stelt, zodat circulariteit de norm wordt. Waardoor circulaire opdrachtgevers niet langer in het nadeel zijn, maar een streepje voor hebben.
Betrokken partijen
CircuLaw is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Amsterdam, Dark Matter Labs, EIT Climate-KIC, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Built by Nature, AMS Institute for Advanced Metropolitan Solutions, het Transitieteam Circulaire Bouweconomie, de Provincies Noord-Holland en Flevoland, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Ministerie van Financiën, TU Delft, Universiteit van Amsterdam, Erasmus School of Law, Vrije Universiteit (VU) en Wageningen Universiteit. Lees meer op de website van CircuLaw.