Circulair opdrachtgeverschap in de regio: ‘Meer nodig dan ooit’
23 september 2022De eerste stappen richting circulaire nieuwbouw – 2 koplopers aan het woord
3 oktober 2022De ART asfalteert circulair en klimaatneutraal
De ART asfalteert circulair en klimaatneutraal
Op zaterdag 21 mei werd de asfalt recycling trein (ART) ingezet op de A73 tussen Boxmeer en Venray. Een primeur voor Nederland, want niet eerder werd ter plekke de volledige deklaag gerecycled én opnieuw aangelegd. Miriam Frosi, innovatiemanager bij RWS: 'Dat maakt mij heel erg trots.'
Gamechanger
'De pilot met de ART was een groot succes. De recycling trein werkt 100% circulair: het asfalt wordt volledig hergebruikt. Mét behoud van kwaliteit', vertelt Frosi. 'De onderzoeken die zijn gedaan, hadden positieve uitkomsten. Het hernieuwde asfalt voert water snel af en dempt geluid goed. De ART is een gamechanger in de asfaltbranche.' Ook Robbert Naus, manager productontwikkeling bij Dura Vermeer, is enthousiast: 'In de wegenbouw is de ART een oplossing die aanzienlijk bijdraagt aan circulaire doelstellingen.'
Groen licht voor een Nederlandse ART
Frosi: 'De machine werd gehuurd uit het buitenland. Nu alle resultaten van de onderzoeken positief zijn, willen we een Nederlandse ART bouwen. De overheid onderzoekt met de markt hoe we een duurzame versie kunnen realiseren. Nu draait de ART nog op gas, maar de toekomstige machine werkt op elektriciteit of waterstof. De ART zal in het hele land inzetbaar zijn.'
Asfalt ter plekke recyclen en aanleggen
Maar hoe werkt dit nu precies? Robbert Naus legt het uit. 'De ART bestaat uit meerdere materieelstukken achter elkaar die het asfalt recyclen. De ART verwarmt de weg ter plekke. De bitumen, een soort lijm die de stenen in het asfalt bindt, wordt zacht. De machine woelt de weg los en schept het materiaal op. Dat wordt vervolgens gemengd met nieuw bindmiddel en eventueel andere grondstoffen. Een spreidbalk asfalteert de nieuwe weg. Een wals verdicht het asfalt.'
Dit proces kan ontelbaar keer herhaald worden. Dus ook door onze kinderen en daar weer de kinderen van en ga zo maar door… En dat allemaal met hetzelfde asfalt.
Een bestaand proces, maar dan beter
Robbert Naus vertelt dat de techniek al bestond. Tot het begin van de eeuw gebruikte een Nederlands bedrijf de ART vooral om deklagen te recyclen tot tussenlagen. Maar daar was toen weinig vraag naar. Het apparaat werd verkocht aan het buitenland. Pas later kwam er meer aandacht voor klimaatneutraal en circulair werken. Rijkswaterstaat schreef in 2018 de prijsvraag Duurzaam Asfalt uit. Bouwbedrijf Dura Vermeer won met een verbeterde versie van de ART. Naus: 'Vroeger werd de gewenste kwaliteit niet gehaald. Door toevoeging van een nieuw type bindmiddel hebben we nu een goed eindproduct bij een lagere temperatuur.'
Bijdrage aan circulaire bouweconomie
Naus vertelt dat normaal gesproken een frees (een soort stalen rol met beitels) de stenen in het asfalt kapot maakt. Vrachtwagens vervoeren het asfaltgranulaat naar een centrale voor recycling. Het recyclede asfalt moet vervolgens weer naar bouwplaatsen worden gebracht. De ART doet dat alles veel efficiënter. De kwaliteit van het asfalt blijft intact door het los te woelen in plaats van te frezen. Dit betekent ook dat 100% daarvan opnieuw gebruikt kan worden (nu is dat ongeveer 60%). En omdat de recycling ter plekke plaatsvindt, zijn geen vrachtwagens nodig om het materiaal af te voeren. De voordelen? Minder transportkosten, minder verkeershinder en minder vervuilende uitstoot. En het mooiste van alles? Miriam Frosi: 'Dit proces kan ontelbaar keer herhaald worden. Dus ook door onze kinderen en daar weer de kinderen van en ga zo maar door… En dat allemaal met hetzelfde asfalt.'