Column Niels Ruijter: Nu zal er eenduidigheid zijn!
9 februari 2023CLT-primeur in Eindhoven: ‘In ons land moeten we nog leren houden van houtbouw’
17 februari 2023Koplopers zijn nodig om de vaart erin te houden tijdens de circulaire transitie
Koplopers zijn nodig om de vaart erin te houden tijdens de circulaire transitie
Vijf dagen na de start van de 109e editie van de Tour de France, werden er op de Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie opvallend veel vergelijkingen met wielrennen gemaakt. De deelsessie met de titel ‘Overkoepelende routekaart’ spande de kroon. Niet zo vreemd, want behalve over duurzame meetmethodieken als MPG, MKI en BREEAM ging het ook over de ‘koplopersbenadering’ van het Transitieteam.
Die koplopersbenadering houdt in dat het Transitieteam voor de hele bouwsector voor 2030 ambitieuze maar realistische doelen bepaalt op basis van de prestaties die nu door de koplopers worden behaald. Die doelen staan zwart op wit in de doelenstrategie die half juli naar de Tweede Kamer is gestuurd. Op basis van de prestaties van de huidige koplopers in de woningbouw, zou voor de rest van de sector oftewel ‘het peloton’ in 2030 een MPG van 0,3 mogelijk moeten zijn. Conform diezelfde koplopersbenadering, gaat het Transitieteam ervan uit dat voor het peloton in de andere productgroepen in de bouw en infra een reductie van de MKI met 50% haalbaar is in 2030. In de wetenschap dat de laatste loodjes vaak het zwaarst wegen, zijn dergelijke concrete tussendoelen volgens Transitieteam-voorzitter Vincent Gruis nodig om de vaart erin te houden. Tijdens de deelsessie werd duidelijk dat aan de ene kant wordt verwacht dat het peloton, om in wielrentermen te blijven, ‘gaat jagen’ op de koplopers. Twijfels zijn er echter ook, want wát als de koplopers uit het zicht verdwijnen omdat het peloton niet kan of wil volgen?
Het Nieuwe Normaal
Optimisme overheerste tijdens de deelsessie, die onder andere bedoeld was om een overzicht te geven van de diverse organisaties die zich bezighouden met de circulaire transitie, alsmede van de verschillende systemen die er zijn om circulariteit in de bouw en infra te meten. Oprichter Rutger Büch ging in op Cirkelstad en het programma ‘Samen Versnellen’, dat de tool box ‘Het Nieuwe Normaal’ heeft opgeleverd. Hij kondigde aan dat het Transitieteam en Cirkelstad tijdens een vervolgcongres in het najaar flink de diepte in willen gaan, teneinde de circulaire transitie te versnellen.
Programmamanager Ruben Zonnevijlle verzorgde een presentatie over Dutch Green Building Council (DGBC), dat BREEAM-NL hanteert als beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestaties van gebouwen, gebieden en projecten te bepalen. Directeur Jan-Willem Groot zoomde vervolgens in op de meerwaarde van ‘zijn’ NMD, in relatie tot duurzame meetmethodieken als MPG en MKI. ‘Welke aspecten van het Nieuwe Normaal en BREAAM zouden een plek moeten krijgen in MPG en MKI?’ was een van de stellingen die daarna tot discussies leidde. Niet voor de eerste keer tijdens het congres werd vastgesteld dat de circulaire transitie te veel gefocust is op nieuwbouw, terwijl juist bij bestaande kantoren en woningen veel winst valt te behalen. Aanscherping én verbreding van de MPG werd in dat verband een goede zaak genoemd.
Wat tot nu toe ad hoc-gesprekken waren, moet een structurele dialoog worden. Het gezamenlijke congres in het najaar past in dat beeld.”
Structurele dialoog
Opvallend was dat meerdere aanwezigen aangaven dat ze door de bomen het bos niet meer zien, omdat het zicht op de circulaire transitie in de bouw en infra wordt vertroebeld door de vele organisaties die zich ermee bezighouden en de verschillende methodieken om circulariteit te meten. “Je zoekt je een bult”, vatte een van hen het kernachtig samen. Transitieteam-voorzitter Gruis voorspelde dat de situatie eenduidiger zal worden en dat de communicatie zal worden verbeterd. “Wat tot nu toe ad hoc-gesprekken waren, moet een structurele dialoog worden. Het gezamenlijke congres in het najaar past in dat beeld.”
Esther ’t Hoen, projectleider Circulaire Bouweconomie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie (BZK) en lid van het Transitieteam, plaatste de deelsessie in perspectief door te benadrukken dat circulair bouwen geen doel op zich is maar een middel om milieuvriendelijker te bouwen. “MPG en MKI zijn belangrijke beleidsinstrumenten om dat te bereiken, maar niet de enige. Het Rijk zet daarom ook in op minder bouwen, door transformatie te stimuleren, en anders bouwen, op industriële wijze bijvoorbeeld.”
Ezine Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
Dit artikel verscheen eerder in 'Inspirerend en constructief, het ezine waarin verslag wordt gedaan van de sessies op de Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie. Deze conferentie vond plaats op 6 juli 2022 in Nieuwegein.
Het hele ezine is hier te lezen.