‘Opdrachtgevers mogen slopers meer tijd geven’
25 februari 2021Corporatie Wonion kijkt niet alleen naar materialen, maar ook naar de factor ‘mens’
16 maart 2021Lineaire financiering staat circulair bouwen in de weg
Lineaire financiering staat circulair bouwen in de weg
Om de kolossale infrastructuur van ProRail en Rijkswaterstaat circulair te krijgen, moet er nog heel wat water door de Rijn. Om te beginnen moet de mindset veranderen en moeten we durven om ook heilige huisjes ter discussie te stellen. Maar hoe? Eva Dijkema en Claartje Vorstman, duurzame adviseurs binnen ProRail en Rijkswaterstaat, gingen samen op verkenning uit en hebben drie experts gevonden die hun eigenwijze mening hierover geven. Dit is hoe het volgens hen anders moet.
Rijkswaterstaat en ProRail staan voor veiligheid en kwaliteit. Het vermijden van risico’s is daarom een tweede natuur. Voor een omwenteling naar een circulaire manier van werken is het echter nodig om te experimenteren, te leren en kansen na te jagen, zo schetst Reinout Wissenburg, manager Strategische Duurzaamheid bij ProRail de uitdaging.
Wissenburg trapte een online seminar af waarin ter gelegenheid van de Week van de Circulaire Economie verschillende experts hun licht lieten schijnen over thema’s waarmee ProRail en Rijkswaterstaat te maken hebben in de circulaire transitie, in de vorm van drie stellingen. U kunt hun 5 minuten pitches (en het hele seminar) terugkijken.
Als kijkwijzer hierbij een korte introductie van de drie stellingen.
12:13 – 21:50 Einde van de levensduur bestaat niet
Martijn van Noort (Life Cycle Management expert, ProRail) werpt de vraag op wat het begrip ‘einde van de levensduur’ eigenlijk inhoudt. Dit argument wordt vaak gebruikt om een onderdeel of een bouwwerk te vervangen. Van Noort betoogt dat er geen standaard levensduur bestaat, wij kiezen wanneer iets 'einde van de levensduur' is. Waarom doen we er alles aan om een mooie oldtimer in ere ter herstellen en danken we een nieuwere auto zomaar af? Misschien moeten we wel wat meer emotie toevoegen aan de infrastructuur.
25:45 – 37:00 Van eigenaarschap naar gebruik: dat vraagt lef!
Karlijn Mol (Sustainability Manager, DuraVermeer) houdt zich bezig met het project ‘De circulaire weg’ waarbij de infrastructuur als dienst afgenomen wordt. Maar dat gaat zomaar niet. Want dat zou bijvoorbeeld betekenen dat Rijkswaterstaat het eigenaarschap van een weg niet meer in eigen hand heeft. En dat is best spannend! Daarbij doemen nieuwe vragen op. Hoe definieer je de restwaarde van een weg bijvoorbeeld? En wie kan die taxatie maken? En: hoe zorgen we dat die ook zichtbaar is, bijvoorbeeld op de balans, en meeweegt bij het nemen van beslissingen?
42:00 – 51:45 Value Management (outcome) boven project management (output)
Anand Ramdien (coördinator Value Management, Rijkswaterstaat) laat zien dat het bij investeringen meer zou moeten gaan over de waarde van de service die daarmee wordt ingekocht, dan over de prijs van de assets die worden aangeschaft. In plaats van project management zouden we Value Management moeten doen is zijn stelling, sturen op outcome in plaats van output. Wat is nou echt de waarde die we willen leveren? En hoe kunnen we daarin over de verschillende pijlers van een organisatie heen kijken? Neem zowel aanleg, onderhoud én end-of-life allemaal mee in je overweging. Zolang we voor elk van deze fases aparte budgetten houden en deze fases apart managen wordt circulair worden heel moeilijk.
De presentatie van het webinar was in handen van Eva Dijkema (ProRail) en Claartje Vorstman (Rijkswaterstaat). Het webinar is hier in zijn geheel te bekijken.