Terugnamegarantie stimuleert de ontwikkeling van circulaire materialen
31 maart 2022‘De circulaire transitie vraagt pioniersgeest en creativiteit’
12 april 2022‘We moeten veel integraler kijken naar de milieu-impact van bouwwerken’
‘We moeten veel integraler kijken naar de milieu-impact van bouwwerken’
'Ik ben heel blij dat er ongelooflijk veel gebeurt op het gebied van circulariteit. Je ziet echt dat het in een stroomversnelling raakt. Maar wat me wel opvalt, is dat we nog veel vanuit de oude manier naar projecten kijken en die een beetje oprekken zodat ze wat duurzamer of meer circulair worden', zegt Maarten Schäffner, Group leader Carbon Neutral Design & Circular Economy bij Witteveen+Bos. 'Terwijl we nu echt radicaal anders zouden moeten denken. We moeten gaan backcasten, van achter naar voren redeneren. Anders redden we onze doelstellingen niet.'
'We zouden veel integraler moeten kijken naar de milieu-impact die bouwwerken hebben. Die integraliteit hebben we ook nodig in het meetinstrumentarium dat we nu aan het ontwikkelen zijn voor het basiskamp. Dat gaat veel verder dan het meten van de toxiciteit van verschillende bouwmaterialen. Een bouwproject is een complex geheel van leveranciers, transportbewegingen, bouwmaterialen, onderhoud en energieprestatie. Wat het lastig maakt, is dat de ene indicator een andere kan tegenspreken. Stel je hebt het perfecte losmaakbare bouwwerk, dan hoeft dat niet meteen te betekenen dat het ook de laagste milieu-impact of CO2-uitstoot heeft. Sterker nog: in de meeste gevallen heeft de demontabele constructie meer materiaal nodig dan de traditionele slanke constructie. De komende periode moeten we dus veel meer inzetten op het verduidelijken van de diverse indicatoren en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Zo komen we tot het kader op basis waarvan we gezamenlijke instrumenten kunnen ontwikkelen.'
Dit interview verscheen eerder in het uitvoeringsprogramma. Dit programma is volledig gericht op 2023, het jaar waarin het ‘basiskamp’ op orde moet zijn. Het basiskamp bevat alle benodigde instrumenten, hulpmiddelen en voorwaarden om de volgende etappes van de route naar een circulaire bouweconomie te doorlopen.
'Overigens beginnen we in de praktijk wel een beetje door te krijgen waar we de meeste positieve milieu-impact kunnen genereren. Bij een snelweg zit dat bijvoorbeeld in het grondverzet, het asfalt en het beton. Daarbij hebben we nog heel veel last van oude, ingesleten normen en gewoontes. Daar kom je de duurzaamheidsadviseur niet tegen, maar de ontwerper en de ingenieur. Dat zijn vaak mensen die het fijn vinden om teruggetrokken een beetje aan hun berekeningen te sleutelen, die zullen niet zo snel voor radicale veranderingen gaan. Dat vraagt om een cultuurverandering die al begint bij de opleidingen. Daar moet constant de circulaire gedachte centraal staan, zodat die uiteindelijk vanzelf de norm wordt.'