Feedback gevraagd voor nieuwe conceptleidraden Platform CB’23
16 maart 2022Corporaties en circulariteit: ‘Rethink: stel oude methoden en gewoonten ter discussie’
18 maart 2022Inkopen met maatschappelijke ambities? Leer van buyer groups
Inkopen met maatschappelijke ambities? Leer van buyer groups
Met een gerichte inkoopstrategie kunnen publieke opdrachtgever werken aan sociale, circulaire, energie-, milieu- en klimaatdoelen. Maar hoe ontwikkelt de markt zich en wat kunnen marktpartijen verwachten? In buyer groups trekken opdrachtgevers samen op om een gedeelde marktvisie en -strategie te ontwikkelen. Het Buyer Groups Public Impact Report geeft een overzicht van de huidige stand van zaken en de behaalde resultaten.
Dit bericht verscheen eerder op pianoo.nl
Stel, u staat als gemeente op het punt oude verkeersborden te vervangen. U kunt ze weggooien en nieuwe kopen. Dat is de makkelijke, maar niet de meest duurzame weg. Is het niet beter de oude borden opnieuw te laten bestickeren? Of zijn borden van bijvoorbeeld bamboe een geschikter alternatief?
Gedeelde marktvisies en inkoopstrategieën
Duurzaam inkopen van verkeersborden is slechts één voorbeeld van waar de vele buyer groups zich op richten. Binnen een buyer group onderzoeken publieke opdrachtgevers, experts en marktpartijen samen oplossingen voor duurzaam en sociaal inkopen van een specifieke productgroep. Hun kennis en ervaringen vertalen ze in een gezamenlijke marktvisie en inkoopstrategie. Zo implementeren opdrachtgevers die strategie in de aanbestedingspraktijk. En marktpartijen weten in welke richting zij hun oplossingen verder kunnen ontwikkelen.
Steeds meer productgroepen
Afgelopen jaar waren 19 buyer groups actief, met in totaal 166 deelnemers, 361 marktpartijen en 966 organisaties in de schil. Zij verdiepen zich in uiteenlopende productgroepen binnen onder meer de grond-, weg- en waterbouw, bouw, mobiliteit, facilitair en andere domeinen zoals inhuur van professionals. In 2022 starten nog eens 8 nieuwe buyer groups.
Leer van de Buyer Groups
Wilt u als opdrachtgever door inkoop werken aan maatschappelijke opgaven? Bent u benieuwd hoe u dit het beste kunt uitvragen? Lees het Buyer Groups Public Impact Report. Hierin vindt u informatie over de lopende en nieuwe buyer groups. Ontdek welke productgroepen al een marktvisie en inkoopstrategie hebben. En laat u inspireren door ervaringen van opdrachtgevers.
De buyer groups zijn een initiatief vanuit het Rijk, IPO, VNG en UVW en liggen in het verlengde van de Green Deal Circulair Inkopen en de leernetwerken van 2018 en 2019.
Bron: PIANOo