Achtergrond

Materialen leveren na de levensduur van een gebouw bijna niets meer op. Dat maakt hergebruik van die materialen niet per se aantrekkelijk. Maar wat als er ‘aan de voorkant’ al waarde toegekend wordt aan materialen die in de toekomst hergebruikt kunnen worden?

In Nederland ligt bijna 136.000 kilometer asfalt, een mengsel van steentjes, vulstof en bindmiddel. Asfalt is belangrijk voor het verkeer en vervoer, maar belast ook het milieu. Gelukkig zijn de afgelopen jaren verschillende innovaties en initiatieven ontstaan om te komen tot duurzamer, meer circulair asfalt.

De agrarische sector zal er in de toekomst anders uit moeten zien. Daar zijn boer Sjoerd Bartlema en Marthijs Roorda het met elkaar over eens. Zo teelde Bartlema in 2013 al voor het eerst hennep, en teelt dit jaar voor de tweede keer hennep voor GreenInclusive.

Nederland staat niet alleen in de ontwikkeling van een circulaire economie. Zijn er succesvolle voorbeelden van circulaire infrawerken waaruit Nederland inspiratie kan opdoen? In dit artikel nemen we u mee langs vijf voorbeelden.

Installaties zijn doorgaans niet duurzaam. Wie met minder toekan, scoort beter qua milieuprestatie.

Om het woningtekort in te lopen en de energiearmoede te bestrijden, moeten we in Nederland sneller en duurzamer gaan bouwen. Dat schrijft de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge in een Kamerbrief.

Een groep bedrijven werkt samen in het project ‘Circulaire Bouwstromen’. Het project krijgt ondersteuning van de Subsidie Circulaire Ketenprojecten.

De circulaire economie in praktijk brengen blijkt nog knap lastig. Kennisplatform CircuLaw komt met een oplossing. In plaats van wachten op nieuwe regels en wetten uit Europa, kijkt het naar bestaande wetten.

Achtergrond

Circulariteit financieren: wat zijn gebruikte materialen waard?

Materialen leveren na de levensduur van een gebouw bijna niets meer op. Dat maakt hergebruik van die materialen niet per se aantrekkelijk. Maar wat als er ‘aan de voorkant’ al waarde toegekend wordt aan materialen die in de toekomst hergebruikt kunnen worden?

Achtergrond

De weg van de toekomst: Nederlandse initiatieven voor circulair asfalt

In Nederland ligt bijna 136.000 kilometer asfalt, een mengsel van steentjes, vulstof en bindmiddel. Asfalt is belangrijk voor het verkeer en vervoer, maar belast ook het milieu. Gelukkig zijn de afgelopen jaren verschillende innovaties en initiatieven ontstaan om te komen tot duurzamer, meer circulair asfalt.

Achtergrond

Nieuwe teelten

De agrarische sector zal er in de toekomst anders uit moeten zien. Daar zijn boer Sjoerd Bartlema en Marthijs Roorda het met elkaar over eens. Zo teelde Bartlema in 2013 al voor het eerst hennep, en teelt dit jaar voor de tweede keer hennep voor GreenInclusive.

Achtergrond

Inspiratie uit Europa: praktijkvoorbeelden van circulaire infrastructuur

Nederland staat niet alleen in de ontwikkeling van een circulaire economie. Zijn er succesvolle voorbeelden van circulaire infrawerken waaruit Nederland inspiratie kan opdoen? In dit artikel nemen we u mee langs vijf voorbeelden.
Huis Lichtenberg Amersfoort

Achtergrond

Minder installaties voor betere milieuprestatie gebouwen

Installaties zijn doorgaans niet duurzaam. Wie met minder toekan, scoort beter qua milieuprestatie.

Achtergrond

Nieuws

Oproep minister De Jonge: samen sneller en duurzamer bouwen

Om het woningtekort in te lopen en de energiearmoede te bestrijden, moeten we in Nederland sneller en duurzamer gaan bouwen. Dat schrijft de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge in een Kamerbrief.
Dakpannen voor hergebruik

Achtergrond

‘Onze ketensamenwerking zorgt voor optimaal hergebruik van bouwmaterialen’

Een groep bedrijven werkt samen in het project ‘Circulaire Bouwstromen’. Het project krijgt ondersteuning van de Subsidie Circulaire Ketenprojecten.

Achtergrond

Steden kunnen makkelijk meer circulair worden: ‘We wringen de huidige wet- en regelgeving helemaal uit’

De circulaire economie in praktijk brengen blijkt nog knap lastig. Kennisplatform CircuLaw komt met een oplossing. In plaats van wachten op nieuwe regels en wetten uit Europa, kijkt het naar bestaande wetten.

Materialen leveren na de levensduur van een gebouw bijna niets meer op. Dat maakt hergebruik van die materialen niet per se aantrekkelijk. Maar wat als er ‘aan de voorkant’ al waarde toegekend wordt aan materialen die in de toekomst hergebruikt kunnen worden?

In Nederland ligt bijna 136.000 kilometer asfalt, een mengsel van steentjes, vulstof en bindmiddel. Asfalt is belangrijk voor het verkeer en vervoer, maar belast ook het milieu. Gelukkig zijn de afgelopen jaren verschillende innovaties en initiatieven ontstaan om te komen tot duurzamer, meer circulair asfalt.

De agrarische sector zal er in de toekomst anders uit moeten zien. Daar zijn boer Sjoerd Bartlema en Marthijs Roorda het met elkaar over eens. Zo teelde Bartlema in 2013 al voor het eerst hennep, en teelt dit jaar voor de tweede keer hennep voor GreenInclusive.

Nederland staat niet alleen in de ontwikkeling van een circulaire economie. Zijn er succesvolle voorbeelden van circulaire infrawerken waaruit Nederland inspiratie kan opdoen? In dit artikel nemen we u mee langs vijf voorbeelden.

Installaties zijn doorgaans niet duurzaam. Wie met minder toekan, scoort beter qua milieuprestatie.

Om het woningtekort in te lopen en de energiearmoede te bestrijden, moeten we in Nederland sneller en duurzamer gaan bouwen. Dat schrijft de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge in een Kamerbrief.

Een groep bedrijven werkt samen in het project ‘Circulaire Bouwstromen’. Het project krijgt ondersteuning van de Subsidie Circulaire Ketenprojecten.

De circulaire economie in praktijk brengen blijkt nog knap lastig. Kennisplatform CircuLaw komt met een oplossing. In plaats van wachten op nieuwe regels en wetten uit Europa, kijkt het naar bestaande wetten.