‘We waren een land van hoogwaardig hergebruik, dat zijn we vergeten’
18 augustus 2021Juridische haken en ogen van PAAS: reëel maar beheersbaar
9 september 2021Circulaire bouwcatalogus biedt communicatiekanaal aan leveranciers
Circulaire bouwcatalogus biedt communicatiekanaal aan leveranciers
Sinds kort is informatie over producten en diensten voor circulair bouwen te vinden in de circulaire bouwcatalogus. Niels Ruijter, directeur van de NVTB en lid van het transitieteam Circulaire Bouweconomie, legt uit wat leveranciers daar aan kunnen hebben.
Waarom is de circulaire bouwcatalogus opgezet?
‘We willen als transitieteam ontwerpers, bouwers en installateurs informeren over de mogelijkheden van circulaire bouwmaterialen en -diensten. We zijn begonnen met een overzicht in een boekje. Die verzameling productinformatie hebben we nu online toegankelijk gemaakt en de bedoeling is om dat uit te breiden. Leveranciers kunnen ook zelf informatie over hun aanbod toevoegen, die na een check vervolgens wordt gepubliceerd.’
Wat is het verschil met de Nationale Milieudatabase?
‘We willen de productinformatie op een laagdrempelige en toegankelijke manier ontsluiten. De catalogus is vooral bedoeld voor innovaties, niet voor rechttoe rechtaan producten. Het moet leiden tot inspiratie. Als een architect of bouwer geïnspireerd is geraakt en hij of zij meer details wil weten, bijvoorbeeld hoe het cijfermatig met de milieubelasting van bepaalde producten en diensten zit, dan moet hij bij de Nationale Milieudatabase (NMD) zijn. Bij elk thema in de circulaire bouwcatalogus leggen we daarom een link naar de NMD. De bekendheid van de NMD loopt echter achter. Ook niet alle gegevens van alle producten zitten er al in. Daar kun je dan dus niet mee rekenen.’
‘Uiteindelijk moeten we een systematiek hebben die gekend en bruikbaar is. Vanuit het transitieteam willen we dat die systematiek in de hele bouwkolom doordringt. Totdat het zover is, willen we met deze catalogus laten zien welke producten en diensten er zijn.’
Wat hebben leveranciers aan opname in de catalogus?
‘Je bereikt op een andere manier potentiële afnemers en voorschrijvers van jouw product. Het is dus een extra communicatiekanaal en daarmee kun je als leverancier aandacht vestigen op de duurzaamheid van je product of dienst. Toevoegen kost niets en de marketingafdeling kan dit dus gewoon oppakken. Als leverancier moet je er gewoon in staan.’
De circulaire bouwcatalogus is een online tool waarin gebruikers kunnen zoeken naar producten en diensten voor circulair bouwen. Initiatiefnemer is het transitieteam Circulaire Bouweconomie. Leveranciers kunnen zelf productinformatie toevoegen. Kijk op decirculairebouwcatalogus.nl.