Achtergrond

Op de Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie werden opvallend veel vergelijkingen met wielrennen gemaakt. De deelsessie met de titel ‘Overkoepelende routekaart’ spande de kroon. Niet zo vreemd, want behalve over duurzame meetmethodieken als MPG, MKI en BREEAM ging het ook over de ‘koplopersbenadering’ van het Transitieteam.

Niels Ruijter pleit in deze column voor meer eenduidigheid en samenwerking in het gezamenlijke streven naar circulariteit.

Op 7 februari is, tijdens de week van de CE, de eerste versie van een nieuwe beoordelingsmethode voor losmaakbaarheid in de GWW gelanceerd.

Het zou de circulaire ambitie in de bouwwereld vooruit helpen wanneer er duidelijke richtlijnen komen voor de toepassing van de MPG-regels op industrie- en bedrijfsgebouwen.

Er wordt in de GWW hard gewerkt aan oplossingen voor meer duurzaamheid, minder milieubelasting, minder CO2 en stilstofuitstoot, betere circulaire oplossingen en de ontwikkeling van innovatieve materialen. Houttoepassingen zijn daarbij laaghangend fruit.

Industriegebouwen zijn niet te vergelijken met woningen of kantoren, toch leggen we ze bij het berekenen van de MPG-score langs (ongeveer) dezelfde meetlat. Dat levert voor dit gebouwtype in veel gevallen een niet-representatieve score op, blijkt uit het onderzoek van DGBC.

Om circulair bouwen te bevorderen, hebben 4 woningcorporaties de koppen bij elkaar gestoken. Onder begeleiding van RVO vormen ze een zogenaamde Buyer Group. Peter Wories, conceptontwikkelaar bij het Noord-Hollandse Woonwaard en projectmanager Nieuwbouw Judith Consen van KleurrijkWonen in Rivierenland en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden vertellen over de vorderingen.

Op zaterdag 21 mei werd de asfalt recycling trein (ART) ingezet op de A73 tussen Boxmeer en Venray. Een primeur voor Nederland, want niet eerder werd ter plekke de volledige deklaag gerecycled én opnieuw aangelegd. Miriam Frosi, innovatiemanager bij RWS: 'Dat maakt mij heel erg trots.'

Achtergrond

Koplopers zijn nodig om de vaart erin te houden tijdens de circulaire transitie

Op de Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie werden opvallend veel vergelijkingen met wielrennen gemaakt. De deelsessie met de titel ‘Overkoepelende routekaart’ spande de kroon. Niet zo vreemd, want behalve over duurzame meetmethodieken als MPG, MKI en BREEAM ging het ook over de ‘koplopersbenadering’ van het Transitieteam.
Houten dak

Achtergrond

Opinie

Column Niels Ruijter: Nu zal er eenduidigheid zijn!

Niels Ruijter pleit in deze column voor meer eenduidigheid en samenwerking in het gezamenlijke streven naar circulariteit.
Beoordelingsmethodiek losmaakbaarheid

Achtergrond

Nieuwe methode voor beoordeling losmaakbaarheid in de GWW gelanceerd

Op 7 februari is, tijdens de week van de CE, de eerste versie van een nieuwe beoordelingsmethode voor losmaakbaarheid in de GWW gelanceerd.
Flatgebouw

Achtergrond

‘Samen de normen scherp slijpen van MPG-toepassing op industrie’

Het zou de circulaire ambitie in de bouwwereld vooruit helpen wanneer er duidelijke richtlijnen komen voor de toepassing van de MPG-regels op industrie- en bedrijfsgebouwen.

Achtergrond

Kunstwerken in hout

Er wordt in de GWW hard gewerkt aan oplossingen voor meer duurzaamheid, minder milieubelasting, minder CO2 en stilstofuitstoot, betere circulaire oplossingen en de ontwikkeling van innovatieve materialen. Houttoepassingen zijn daarbij laaghangend fruit.

Achtergrond

‘Huidig raamwerk van het MPG-meetsysteem ook afstemmen op industriegebouwen’

Industriegebouwen zijn niet te vergelijken met woningen of kantoren, toch leggen we ze bij het berekenen van de MPG-score langs (ongeveer) dezelfde meetlat. Dat levert voor dit gebouwtype in veel gevallen een niet-representatieve score op, blijkt uit het onderzoek van DGBC.
Houtskeletbouw voor sociale huurwoningen in Norg (Drenthe)

Achtergrond

De eerste stappen richting circulaire nieuwbouw – 2 koplopers aan het woord

Om circulair bouwen te bevorderen, hebben 4 woningcorporaties de koppen bij elkaar gestoken. Onder begeleiding van RVO vormen ze een zogenaamde Buyer Group. Peter Wories, conceptontwikkelaar bij het Noord-Hollandse Woonwaard en projectmanager Nieuwbouw Judith Consen van KleurrijkWonen in Rivierenland en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden vertellen over de vorderingen.

Achtergrond

De ART asfalteert circulair en klimaatneutraal

Op zaterdag 21 mei werd de asfalt recycling trein (ART) ingezet op de A73 tussen Boxmeer en Venray. Een primeur voor Nederland, want niet eerder werd ter plekke de volledige deklaag gerecycled én opnieuw aangelegd. Miriam Frosi, innovatiemanager bij RWS: 'Dat maakt mij heel erg trots.'

Op de Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie werden opvallend veel vergelijkingen met wielrennen gemaakt. De deelsessie met de titel ‘Overkoepelende routekaart’ spande de kroon. Niet zo vreemd, want behalve over duurzame meetmethodieken als MPG, MKI en BREEAM ging het ook over de ‘koplopersbenadering’ van het Transitieteam.

Niels Ruijter pleit in deze column voor meer eenduidigheid en samenwerking in het gezamenlijke streven naar circulariteit.

Op 7 februari is, tijdens de week van de CE, de eerste versie van een nieuwe beoordelingsmethode voor losmaakbaarheid in de GWW gelanceerd.

Het zou de circulaire ambitie in de bouwwereld vooruit helpen wanneer er duidelijke richtlijnen komen voor de toepassing van de MPG-regels op industrie- en bedrijfsgebouwen.

Er wordt in de GWW hard gewerkt aan oplossingen voor meer duurzaamheid, minder milieubelasting, minder CO2 en stilstofuitstoot, betere circulaire oplossingen en de ontwikkeling van innovatieve materialen. Houttoepassingen zijn daarbij laaghangend fruit.

Industriegebouwen zijn niet te vergelijken met woningen of kantoren, toch leggen we ze bij het berekenen van de MPG-score langs (ongeveer) dezelfde meetlat. Dat levert voor dit gebouwtype in veel gevallen een niet-representatieve score op, blijkt uit het onderzoek van DGBC.

Om circulair bouwen te bevorderen, hebben 4 woningcorporaties de koppen bij elkaar gestoken. Onder begeleiding van RVO vormen ze een zogenaamde Buyer Group. Peter Wories, conceptontwikkelaar bij het Noord-Hollandse Woonwaard en projectmanager Nieuwbouw Judith Consen van KleurrijkWonen in Rivierenland en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden vertellen over de vorderingen.

Op zaterdag 21 mei werd de asfalt recycling trein (ART) ingezet op de A73 tussen Boxmeer en Venray. Een primeur voor Nederland, want niet eerder werd ter plekke de volledige deklaag gerecycled én opnieuw aangelegd. Miriam Frosi, innovatiemanager bij RWS: 'Dat maakt mij heel erg trots.'