over ons    einddoel en uitvoering    resultaten    contact

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index
Initiatiefnemer van
De circulaire bouwcatalogus

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index
over ons    einddoel en uitvoering    resultaten    contact

  over ons    einddoel en uitvoering    resultaten    contact

Initiatiefnemer van
De circulaire bouwcatalogus
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Interview
    • Agenda
    • Video’s
    • Podcast
  • Topics
    • Beleid, wet- & regelgeving
    • Businessmodellen
    • Financiering
    • Inkopen & aanbesteden
    • Kennis
    • Materialen
    • Materialenpaspoort
    • Meten & monitoren
    • Ontwerpen
    • Producten & diensten
    • Realisatie, beheer en onderhoud
    • Strategie & organisatie
  • Sectoren
    • GWW
    • Utiliteit
    • Woningbouw
  • Aan de slag
    • Benchmarks
    • Catalogi
    • Praktijkvoorbeelden
    • Stappenplannen
    • Subsidies
    • Tools
  • Bibliotheek
    • Index
Infra Futurelabs: “Samen krijgen we de cirkel rond!”
30 januari 2023
Nieuwe methode voor beoordeling losmaakbaarheid in de GWW gelanceerd
7 februari 2023

‘Samen de normen scherp slijpen van MPG-toepassing op industrie’

1 februari 2023

‘Samen de normen scherp slijpen van MPG-toepassing op industrie’

Het zou de circulaire ambitie in de bouwwereld vooruit helpen wanneer er duidelijke richtlijnen komen voor de toepassing van de MPG-regels op industrie- en bedrijfsgebouwen. De huidige regels geven in deze categorie gebouwen nu namelijk nog te veel ruimte voor interpretatie, zeggen experts. Deel 5 in onze serie Koplopers.


Categorie: Achtergrond
Door: Machiel Rebergen, 1 februari 2023

Stel, zegt bouwkundig ingenieur Ditmar Henkel, we bouwen een industrieel pand, en dat pand wordt verwarmd met een warmtepomp. Maar je doet nog iets: ergens in ons gebouw hangen we ook een gasketel, als back-up voor de warmtepomp. Moeten we nu deze gasketel opnemen in de MPG-berekening?
Hoe je daarmee omgaat, is bepalend voor de MPG-score, zegt Henkel. ‘Neem je die ketel wel mee in je berekening, dan wordt je score slechter. Het is dus gunstig voor je score als je hem weg zou laten. Maar ja, hij hangt wél in het gebouw.’

In de huidige praktijk wordt de ketel soms wel, maar vaker niet in de berekening opgenomen. Dat komt omdat de norm, die is gebaseerd op het Bouwbesluit, nu geen heldere richtlijn biedt, legt Henkel uit. ‘Er is ruimte voor interpretatie. Dus ja, wat doe je dan?’

Noodverlichting: in de MPG of niet?

Een tweede voorbeeld gaat over de invoervelden voor verlichting in de database. ‘Dat is je LED-verlichting per vierkante meter’, zegt de ingenieur. ‘Verlichting is geen onderdeel van het Bouwbesluit, dat geen eisen stelt aan de reguliere verlichting. Máár: het stelt wel eisen aan noodverlichting. Want je moet een kamer zonder verlichting kunnen bouwen. Bovendien moet er in de vluchtwegen verlichting aanwezig zijn. Hier ontstaat een grijs gebied. Moeten we de verlichting nu wel of niet in de berekening meenemen? En zo ja, hoeveel dan?’

Henkel wijst er vervolgens zelf op dat er wél richtlijnen zijn voor dergelijke situaties, bijvoorbeeld de richtlijn van W/E Adviseurs. ‘Die wordt in de praktijk toegepast, en die is ook heel bruikbaar, maar het is geen normdocument. Dus je houdt toch ruimte voor interpretatie. Om die grijze ruimte weg te nemen, zou ik graag zien dat er een norm komt die voor iedereen gelijk is, die duidelijk is, en die precies dit soort grijze gebieden tackelt. En norm die zegt: dit wel, dit niet, en bij twijfel doe je dit.’

Er moet, bij alle partijen, een professionalisering en verdere afstemming plaatsvinden"

Professionalisering en afstemming

Ruben Zonnevijlle, programmamanager circulariteit bij de Dutch Green Building Council (DGBC), beaamt dat er soms onduidelijkheden zijn over de toepassing van de regels. ‘In de praktijk is men soms zoekende: moet ik nu deze kiezen, of die andere? De regels voor verlichting bijvoorbeeld zijn inderdaad niet duidelijk. Men weet daarom niet altijd hoe men de berekening in moet vullen.’
En dat is, zegt Zonnevijlle, goed te begrijpen. ‘Het is allemaal nog relatief nieuw. Bij de toepassing van BREEAM, dat we al langer kennen, zien we dat de kwaliteitscontrole heel professioneel is. De toepassing van MPG is veel nieuwer, en zeker in de categorie industriepanden. Het is nu nog niet vanzelfsprekend dat een MPG-expert het Bouwbesluit perfect kent. Er moet, bij alle partijen, een professionalisering en verdere afstemming plaatsvinden.’

Het onderzoeksrapport van DGBC beschrijft dezelfde knelpunten als die Henkel noemt: ‘Installaties bij warehouses zijn moeilijk in te voeren, omdat de NMD grotendeels aansluit bij woningen.’

Expertgroep oprichten

Zonnevijlle benadrukt dat de bouwwereld ‘van goede wil’ is, en ook vorderingen maakt op dit gebied. ‘De verschillende partijen zoeken naar hun plek in de totale dynamiek. De NMD is van huis uit voor leveranciers van producten en brancheorganisaties. De mensen die met MPG werken, zijn vooral partijen die gebouwen maken. Dat zijn net andere groepen, dus het is begrijpelijk dat die even tijd nodig hebben om op elkaar afgestemd te raken.’

Volgens Ditmar Henkel is het verstandig wanneer de NMD en de mensen in het veld samen optrekken bij het scherp slijpen van de normen. ‘Mensen uit de praktijk hebben vaak heel praktische oplossingen en suggesties. Profiteer daarvan. Trek samen op.’ Henkel oppert de oprichting van een ‘losstaande stichting’ om dat proces te organiseren. ‘Er zijn natuurlijk zoveel ideeën en vragen uit het veld, van zoveel verschillende mensen… het is misschien een goed idee om die te bundelen in een aparte stichting met experts. Dan kan deze expertgroep met de NMD om tafel, samen een soort werkgroep vormen. Zo kan die communicatie wellicht efficiënter verlopen dan wanneer bouwers, fabrikanten, adviseurs en ingenieurs allemaal losse ideeën op tafel gooien.’

Toetsingsmoment

Ditmar Henkel stipt een verwant thema aan: het toetsingsmoment. ‘De berekening gebeurt nu bij de verstrekking van de vergunning. Daarna komen pas de architect en de gang naar Bouwtoezicht. Vervolgens komt de constructeur er nog bij. Wat zie je dan in de praktijk: is de steenwol die week toevallig in de aanbieding, dan steken ze dat in de spouw. En de fundering kan ook zomaar wijzigen, terwijl dat heel bepalend is voor de werkelijk score. In de bouwfase wordt niet meer getoetst. Voor de professionalisering van de MPG zou het denk ik goed zijn om in de toekomst in meer toetsingsmomenten te voorzien.’

Onderzoek koplopers in MPG

De uniforme meetlat voor circulair bouwen, de MilieuPrestatie Gebouwen (MPG), is volop in ontwikkeling. Hetzelfde geldt voor de Nationale Milieudatabase (NMD), waarin uiteindelijk alle elementen opgenomen moeten worden waaruit het gebouw is opgebouwd. De optelsom van die elementen bepaalt de MPG-score.

RVO heeft twee studies laten uitvoeren naar ‘koplopers’: bouwprojecten waarbij een zeer lage MPG-score werd behaald. Daaruit worden lessen getrokken die helpen de ambitie ‘Nederland circulair in 2050’ te realiseren.

De Dutch Green Building Council (DGBC) deed onderzoek naar utiliteitsgebouwen: kantoor- en industriegebouwen.

W/E Adviseurs voerde het onderzoek naar woningbouwprojecten uit.

Uit de onderzoeken werden vijf hoofdconclusies getrokken.

Dit artikel behandelt conclusie 5:
Kijkend naar de types gebouwen die (nog) buiten wetgeving vallen, zoals industrie/bedrijfspanden, is er volgens de MPG-experts te veel interpretatieruimte over de wijze hoe de methodiek te moeten toepassen. Praktijkrichtlijnen en een klankbord met deze experts is daarbij een aanbeveling.

Andere afleveringen in deze serie:

  • Aflevering 1: Gezocht: integrale methodiek voor energieconcept en MPG
  • Aflevering 2: Biobased en hergebruikte materialen: inspanningen zonder beloning
  • Aflevering 3: 'Huidig raamwerk van het MPG-meetsysteem ook afstemmen op industriegebouwen'
  • Aflevering 4: NMD voorziet aanwas 200 tot 400 productkaarten dankzij ‘Witte vlekken’-project
Dit artikel delen
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Whatsapp

Meer van dit

Meer ...

Zo kan de circulaire bouw opschalen | Weg van bouwafval #7 | The Fixers
Zo kan de circulaire bouw opschalen | Weg van bouwafval #7 | The Fixers
Bron: Cobouw
CO2-reductie van circulaire maatregelen
Bron: CE Delft
Beslisnota Nationaal Programma Circulaire Economie 2023-2030
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Ontvang de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Agenda

Overzicht
Webinar instrumenten CO2-reductie
05/04/2023

Lees meer >

Netwerkbijeenkomst City Deal Circulair en Conceptueel Bouwen - april 2023
Netwerkbijeenkomst City Deal Circulair en Conceptueel Bouwen – april 2023
13/04/2023

Lees meer >

BouwDelta Open Space 2023
BouwDelta Open Space 2023
14/04/2023

Lees meer >

Innovatie-event TKI Bouw en Techniek Kick it!
Innovatie-event TKI Bouw en Techniek Kick it!
18/04/2023

Lees meer >

Webinar: MIA/Vamil voor fiscaal voordeel bij Circulair Bouwen
Webinar: MIA/Vamil voor fiscaal voordeel bij Circulair Bouwen
18/04/2023

Lees meer >

Overzicht

Over Circulaire Bouweconomie

De Circulaire Bouweconomie is een samenwerking van overheid en markt. Het Transitieteam Circulaire Bouweconomie werkt in opdracht van het kabinet aan 100% circulair bouwen in 2050.
Meer over ons...

Service

  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Over ons
  • About us

‘Samen de normen scherp slijpen van MPG-toepassing op industrie’

© Circulaire Bouweconomie
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}